Känslor känslor känslor !


Plötsligt kommer dom bara. Pang. Man kan inte rå för det. Barn kan absolut inte rå för det.
Harry 6 år, fick ett riktigt rejält utbrott hos mormor. Fortfarande kan jag själv känna hur svårt det är att hantera som vuxen och hur skälvande och påverkad jag blir. Varför då?!

 

Mina föräldrar är uppvuxna på 20 och 30-talet. Det var på den tiden man fick knipa ihop, snörpa med munnen eller knyta handen i fickan om man blev arg eller ledsen. Känsloutbrott var till för sådana som hällde i sig brännvin eller sådana som inte kunde sköta sig helt enkelt.
Det var inte mina föräldrars påhitt. Det var så det var.

 

Själv är jag uppvuxen på 50-talet. Något lite bättre men fortfarande var känslor något fult och besvärande. Inte skrika för högt eller gråta för länge eller väsnas med sin uppenbarelse. Man fick gå omkring alldeles ensam med allt det som kändes inuti utan att ha en aning om hur man skulle få ut det. Jag har aldrig sett min pappa gråta eller min mamma visa starka känslor av sorg eller smärta. Så hur skulle jag lära mig?

 

Harry blev besviken för att lillebror fick lego av kusinen i julklapp. Harry älskar att bygga med lego. Han såg knappt sin egen julklapp. Han bara tittade på legot som han inte fick. Besvikelse är en jobbig känsla men Harry svalde många gånger och såg ut att klara det bra. Vi andra sa just inte så mycket. Tänkte att det kanske skulle gå över.
Men alla vet vi ju precis hur det känns. Det där gnagandet i magen och de där jobbiga tankarna man inte vill ha: Varför skulle HAN få det där som JAG ville ha!? Jag hatar honom. Dumma, dumma alla människor!

 

Så gick lekfulla trevliga dagar och familjen skulle packa ihop sina saker och åka hem. Och kunde inte Harry låta bli. Han sprang och hämtade den oöppnade legoförpackningen och ville hålla i den och bära ut den till bilen. Men lillebror sa ifrån. Han ville bära sitt eget paket. Och det var nu det kom:

Utbrottet. Vansinnesvrålet. Ilskan. Förtvivlan!!

Harry vrålade så hela huset skakade. Han var så arg så arg att kroppen blev som en spänd fiolsträng och tårarna sprutade. Föräldrarna försökte säga något tröstande men han förmådde inte ta emot. Han vrålade ännu högre. Han sprang in i vardagsrummet, smällde igen glasdörrarna så det sjöng om det och skrek att han ville vara ifred.
AAAAARRRRRROOOOOOGGGGGGGOOOOOOOOOIIIIIIIAAAAAA!!!

 

Vi vuxna stod kvar i hallen och stirrade på varandra. Och jag tror vi alla kände hans raseri inom oss. Hur ont det gör. Hur jobbigt det är. Hur omöjligt det kan vara att få stopp på det.
Men också hur vanmäktig man känner sig av att vara den som står bredvid och inte kunna hjälpa.

 

Då hörde vi steg i trappan och ner kom yngsta dotterns pojkvän, yrvaken och väckt av skriket men med ett leende på läpparna. Han är tjugo år, en framgångsrik musiker och en glad, social, trevlig, omtänksam och fin människa. När han förstått vad som hänt, lutade han sig avslappnat mot väggen, tittade på oss andra vuxna med ett ännu större leende och sa på sin mjuka och eftertänksamma gästrikedialekt: 

” Preciiiis så där arg blev jag också när jag var liten. Jag fick också såna där vansinniga utbrott. Ofta. Det var hemskt. Jag vet hur det känns. Men köp ett trumset åt han! Det gjorde mina föräldrar. Det var bra. ”

 

Han var helt omedveten om sitt pedagogiska snilledrag som på några sekunder fick oss andra att andas helt lugnt. För han stod där som ett livslevande bevis för att man kan utvecklas till en helt fantastisk och kreativ människa trots att man haft en massa vredesutbrott. Eller kanske tack vare??!!

 

Efter femton minuter öppnade Harry dörren och kom ut. Ledsen men lugn. Han vet att det kommer att gå över.
Vi sa ingenting men visade att vi var glada att han mådde bättre. Och här skulle historien kunnat sluta.

 

 

Men lillebror hade också tänkt. Utan att någon vuxen påverkat honom till vare sig det ena eller det andra hade han på egen hand tagit ett stort beslut. Han hämtade paketet, gick fram till storebror och sa med ivrig och upphetsad röst:
” Du. Vi kan ha det här legot tillsammans. Du och jag kan bygga det. Bra va? ”
Storebror och lillebror bar ut paketet till bilen. Ögonen glittrade på dem. De pratade i munnen på varandra om hur de ska bygga. Om hur roligt det ska bli.

 

 Social kompetens kallas det. På hög nivå. För hur många av oss vuxna skulle klara av en liknande situation på det här utvecklande sättet?  Jag träffar ofta människor (inklusive mig själv) som kan vara arg i flera veckor för någon skitsak. Eller i flera månader och år. Hela livet. Bitterhet och besvikelse som aldrig går över. Som fastnar. Och det är så oändligt mycket värre än att ta sig ett utbrott då och då och gå vidare!

 

Dags att träna. Eller köpa trumset?

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Clas Harrysson

Lysande agerat av en 5-åring. Enkelt för honom och så svårt för oss vuxna. Så klok och helt på egen hand utan resonerande. "Vi har det tillsammans"

2011-01-08 @ 21:34:54
Postat av: Clas Harrysson

Lysande agerat av en 5-åring. Enkelt för honom och så svårt för oss vuxna. Så klok och helt på egen hand utan resonerande. "Vi har det tillsammans"

2011-01-08 @ 21:36:32
Postat av: nelly

fantastiskt inlägg mamma. om några få år släpps nog en bok med samlade blogginlägg från bara dig! pussar från minstingen i tyskland

2011-01-08 @ 22:59:51
Postat av: Andrea

Tack Helena för en härlig berättelse.

Ska kopiera den och låta alla yogadeltagare (som inte har hittat din blogg än, via min hemsida)läsa den.

Vi kan alla lära oss av dessa kloka barn!

Kram!

2011-01-09 @ 22:08:25
Postat av: Barn 4

Ja det här är min favorit hittills!

2011-01-10 @ 14:07:17
Postat av: Isabel

Skönt att få känna igen sig i en 5-åring! Jag minns också PRECIS hur det var! Lyssnade på en kvinna på TV häromdagen som talade om våra inre årsringar. Känns bra att kunna knyta an till några av barn årsringarna genom dina gestaltningar Helena.

Varm kram från mig till dig!

2011-01-18 @ 09:22:48
Postat av: Carin

Å vad glad jag är att jag hittade din blogg, underbar berättelse om legot. Jag står i ett vägskäl dels genom att jag är nybliven förälder till en underbar liten kille på 7 månader. Jag har arbetat med barn i över 10 år i förskolans värld, men all den erfarenheten rinner av mig nu när jag klär mig i mammarollen. Inte alls samma sak o känslor, såklart. Jag läser just nu din bok, att våga vara vuxen, fick den i julklapp av min fina svärmor. Som är 5-barns mamma;) Din bok är mkt givande o lättläst, jag är ledsen att den snart är slutläst, vill inte att den ska ta slut!!! Har lagt den på toa, bara då får jag läsa..;)



Ska läsa dina andra inlägg, medans sonen sover förmiddagslur, sen ska vi erövra världen igen, TILLSAMMANS! ;)



Kram Carin

2011-01-19 @ 09:35:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0