Dramat på Vallongatan !

 

För ett par dagar sedan blev jag påmind om hur bra det är att stänga av TVn ibland.
Om man har små och livliga barn till exempel. Eller stora livliga barn.
Eller rastlösa vuxna?

 

Clas kom hem från jobbet och visade mig sina nya fina stabila vinterskor.
Präktiga, varma saker - nästan som moderna  pjäxor. Han är lika stolt och glad över dom som
jag minns att barnen blev när de var små och hade fått nya stövlar.

 

Vi gick in i köket och åt mat tillsammans, med tända ljus och gnastrande brasa. Då hörde vi plötsligt
ett fruktansvärt buller! Bom, bom,  brak, krak, bulleri , krasch! Vi rusade upp från stolarna och ut i hallen.
Det var alldeles tyst. Mitt hjärta bankade. Fick en massa hemska fantasier. Typ: Har någon brutit sig in i husen
medan vi var på jobbet?
Varifrån kom ljudet?

 

Clas är modig och smög tyst upp för trappen till övervåningen. Jag smög efter. Ingen där. I ett av rummen
låg vår tjocka svarta katt och slickade sin päls. Han såg uttråkad ut. Det är vinter och kallt. Han avskyr det.
Han vill vara ute och jaga möss.
Efter ett tag gav vi upp. Vi såg inga spår efter något. Det har ju spökat i huset förr så varför inte? Vi åt klart och gick sen ut för att klä på oss. Dags att gå till Filmstudion.

 

Då upptäckte vi att Clas ena stora sko var borta. Vi letade. Överallt. Jag menar verkligen överallt. En sko kan väl inte bara gå omkring av sig själv? Vi fortsatte leta på övervåningen även om vi inte kunde förstå hur den skulle kunna ta sig dit. Hittade inget. Clas gav sig inte. Hämtade ficklampan. Och då. Till slut.
Såg vi den stora tunga skon ligga under vår dubbelsäng.
Väldigt mysko!
Det tyckte vår tjocka svarta katt också som gjorde oss sällskap, slickade nosen och tittade begrundande på skon. Med den där blicken som om det vore en fet kanin han just tagit livet av.

 

Och då räknade vi ut att det var han som ställt till med allt. Han hade lyckats släpa upp en
bautakänga uppför en brant och hög trappa och dra iväg med den över hallen, in i sovrummet och knuffat iväg den under vår säng. Och med en jäkla fart dessutom. Imponerande!
Han är trots allt bara en katt. Ingen hund.

 

Och det är i denna stund jag drar mig till minnes en fråga jag fick av en ung mamma på en av mina föreläsningar. Hon berättade om sin son, 3.5 år gammal, och ett bekymmer hon hade med honom.

” Han kan sitta helt snällt och fint och äta eller leka eller se på TV. Och så plötsligt får han världens ryck! Han sliter tag i någonting och kastar i golvet, eller skriker och hoppar omkring eller knuffar omkull lillebror. Det är som att han plötsligt bara ska förstöra. Och då hjälper det inte vad jag säger. Han bara skrattar. Vad gör jag?! ”

 Jag minns inte vad jag svarade henne. Men idag hade jag sagt så här:

” Han har nog helt enkelt tråkigt ibland. En del barn har så ofantligt mycket energi i sig.De är liksom födda till jägare precis som vår katt. De mår bäst när de får vara ute i solen, smyga omkring i buskarna och leta spänning. För sådana barn är det inte lätt med kalla vintrar. Tjocka kläder utomhus som hindrar rörelser. Sitta mycket inomhus.
Egentligen mer imponerande att de klarar av det än att de inte gör det.
Så nästa gång han får ett rus. Ta det inte så allvarligt. Han vill skapa lite spänning.
Få någonting att hända. Det är inte värre än så. Och i bästa fall kanske du kan hjälpa honom att hitta något som passar bättre än att slänga saker i golvet!”

 

När mina äldsta barn var små hade vi stövelhopp i källaren.
Vi hade en lång ganska smal källargång och där placerade vi våra stövlar på olika avstånd.
Stående och liggande. Och sen gällde det att hoppa över så många som möjligt.
Och bäst var att hoppa över Clas stora tunga svarta stövel med långt skaft. Stående allra sist i raden..

 Vi skrek och skrattade. Åh – det var kul!

 Så istället för att bli sur och irriterad på energiska barn ( eller på sig själv!) kan man stänga av TVn och
 hitta på nåt kul.
 Med stövlar eller skor till exempel… Vintern är lååång.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Barn3

Stövelhopp i källaren var väl det roligaste vi visste när vi var liten! :)

2010-12-05 @ 19:47:43
Postat av: Barn 2

Åh, stövelhoppen i källaren, bästa leken! Jag minns att gången i källaren var minst några hundra meter lång och hur vi flög som hinderhoppare flera meter över stövlarna. Alla borde ha en källargång med stövelhinder.

2010-12-05 @ 21:50:54
Postat av: Barn3 (igen)

Jag har ganska starka minnen av att vi ställde upp stövlarna parvis "rygg mot rygg"!

Det roligaste var väl att välta dem när man snubblade över dem? :)

2010-12-06 @ 00:27:35
Postat av: Helena Harrysson

Du har ett rysligt bra minne,Barn 3!

2010-12-06 @ 06:36:11
Postat av: Barn 4

Haha gulligaste konversationen. Har inget minne av att ni introducerade stövelleken för mig. Jag slår ett slag för mörkerkurragömman på Hagavägen istället!

2010-12-06 @ 17:42:03
Postat av: Barn 3

Barn 4!

Vi gjorde nog ett försök till introduktion, men du var ganska upptagen med att blåsa bubblor med saliven just då! På Haga fanns det ingen gång som var lämplig för stövelhopp! :)

Kurragömma på Haga var uppskattat, förutom Barn 2:s hemliga gömställe! :(



Barn 5 var väl mörkerkurragömmakungen? :)

2010-12-06 @ 19:14:55
Postat av: Barn 4

I know, det där oåtkomliga gömstället retade gallfeber på oss allihop (utom listigräven som gömde sig där då). Mörkerkurragömmakung? Som vår maskot då eller? Han var väl knappast med i leken med sina avslöjande brummanden?

2010-12-06 @ 19:29:59
Postat av: Barn 3

Jag minns absolut att Barn5 var ivrigast med ficklampan! :)



Barn2! Ska du till pappa2 den 26:e med Barnbarn2 och barnbarn3? Jag kommer med Barnbarn4 och det skulle vara kul att dela julklappar! :)

2010-12-06 @ 20:41:42
Postat av: Barn2

Ha! Ni avslöjar aldrig mitt gömställe på Hagavägen!

Barn3: Jepp, vi ses den 26!

2010-12-06 @ 21:07:38
Postat av: barn 6

Jag tycker vi ska leka mörkekurragömma i jul. Men mest för att jag också ville skriva något här.

2010-12-06 @ 21:28:11
Postat av: Barn2

Ja! Strålande idé

2010-12-06 @ 21:38:05
Postat av: Barn 3

Då spikar vi det!



Katt1 får inte vara med. Annars är alla regler tillåtna! :P

Detta ska bli den bästa jul jag aldrig firat! :P

2010-12-06 @ 21:45:02
Postat av: Barn 2

Alltså, katt1 måste ju vara T, hon får vara med om hon spökar. J blir väl katt5? Om han nu inte är en smyghund.

2010-12-06 @ 21:47:33
Postat av: Barn 3

Okej barn2!



Jag tänkte bara på levande katter men:



T = katt1

S = katt2

R = katt3

S = katt4

M = katt5

J = katt6 eller?

2010-12-06 @ 21:51:52
Postat av: Barn 4

Men hallå 2:an kommer väl inte till Vallongatan förrän efter nyår? Då är ju inte jag där... buhu jag vill att alla ska leka ju.

(Alltså antingen startar vi ett eget forum nånstans snart eller så får 3:an se till att skaffa facebook).

2010-12-06 @ 23:29:29
Postat av: Barn 4

Eller nähä, pappa2 skrev ni ju, då kommer alltså 2:an redan den 26:e!? Tjoho!

2010-12-06 @ 23:31:17
Postat av: Barn 4

Eller? Då borde ni ju skrivit till mamma och inte pappa 2. Jag är förvirrad. VEM ÄR PAPPA 2???

2010-12-06 @ 23:36:53
Postat av: Barn 3

Våga vägra fejsbok!



Pappa2 är barn2-3:s pappa!

2010-12-07 @ 17:59:57
Postat av: Barn 4

Jag misstänkte det men jag fattade inte varför ni skrev pappa 2. Men nu fattar jag. Om han är pappa 2 så är pappa 1 alltså barn 1:s pappa! Now I get it. Jag trodde ni menade barn 2-3:s "andra" pappa eller vad man ska säga. Haha.

2010-12-07 @ 18:04:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0